"Sztuczna muzyka tworzona na pokaz i dla pieniędzy"

Hejka

Dziś chciałam trochę o muzyce komercyjnej. Szczerze powiem nie będzie to przyjemny post. Oglądając ostatni program typu talent show. Zrozumiałam czemu jestem tak daleko od twórczości komercyjnej.

Dla mnie w muzyce ważny przed wszystkim jest tekst. Lubię kiedy piosenka opowiada jakąś historię. Uwielbiam kiedy historia jaką zawiera piosenka stanowi spójną całość z emocjami wokalisty. Niestety dziś w muzyce komercyjnej jest rzadkie zjawisko. Teksty piosenek bardzo rzadko przedstawiają jakąś historie, posiadają przekaz. Radiowa muzyka ma za zadnie "wpadać w ucho" mam być lekka przyjemna. Tego właśnie wymaga się od twórców komercyjnych. Nie ma tu miejsca na emocje, refleksje, głębokie i prawdziwe uczucia. Ja osobiście odbieram tą twórczość jako powierzchowną, może nawet sztuczną, na pokaz. Tworzoną na zasadzie kolejnego niczym nie wyróżniającego się hitu do radia.

Oglądając owe show z przykrością odkryłam, że na osiem prezentowanych tam singli. Tylko jeden przykuł moją uwagę tak prawdziwie w stu procentach. Sprawił, że pomyślałam 
"wow jakie to prawdziwe, szczere. To jest to." Emocje jakie artysta włożył w wykonanie tego utworu. Dodatkowo sprawiły iż poczułam, że ów Pan wie o czym śpiewa. Naprawdę docenia swoje życie, bo też własnie o tym był tekst piosenki.
Reszta singli nie przekonała mnie prawie w ogóle i gdyby teraz miała Wam opowiedzieć o czym był pozostałe piosenki. Wybaczcie, ale nie potrafię. Mało tego nie potrafię przypomnieć sobie nawet fragmentu tekstu tych piosenek. Jak dla mnie przykre. Dla świata komercji normalne. Znając realia muzycznego biznesu pewnie te piosenki. Niebawem będą hitami podbijającymi kolejną pierwsze miejsca na radiowych listach przebojów. 

Dziś właśnie o to w muzyce chodzi, bo właśnie za tym idą milionowe nakłady sprzedanych płyt i olbrzymie pieniądze.
Stare powiedzenie mówi, że jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Reszta to już niestety tylko dodatek.

Jednak, żeby nie było, że tylko krytykuje. Oczywiście i tu można znaleźć przyjemne wyjątki od reguły. Wyjątki o których już pisałam i pisać będę w kolejnych postach.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,The show must go on"- Queen symfonicznie

Dwadzieścia lat, a może mniej.

,, Inny nie będę i nawet nie chce" śpiewa Marek Kaliszuk